Позакласна робота


  Тиждень     хімії у школі






         О, хімія!
Найкраща із наук - 
Ти ворогом і другом можеш бути.
Убити все живе й допомогти,
Красу життя сповна відчути.
Усе залежить від тих рук,
В яких твої досягнення і сила,
Від розуму і мудрості людини.

       
       Природничі науки – це науки для розумних, допитливих та креативних, а завдання кожного вчителя, який сьогодні працює у школі – це забезпечити високу якість освіти шляхом впровадження нових методів, технологій, методичного забезпечення, формування в учнів інтересу до предмету та підсилення підготовки їх до занять. Позакласні тематичні заходи є невід’ємною складовою навчально-виховного процесу.
       Із метою популяризації знань про природу, і підтримки талановитих учнів, розвитку їхніх інтелектуальних здібностей, науково-дослідницьких навиків, активізації творчої діяльності школярів, з 6 по 10 лютого у Вершино - Кам'янській філії  пройшов тиждень хімії та біології.
     Діти брали активну участь і тому цей тиждень приніс їм багато цікавого та пізнавального, сприяв розвитку позитивних емоцій та формуванню інтересу до даних предметів, стимулював творчу активність учнів.

Результат пошуку зображень за запитом "анімашки хімія"

ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ

Понеділок
1.Відкриття тижня. 
Фільм "Хімія навколо нас".
2. Виховна година "Хвороби суспільства" (9-10 кл.)
3. Захист проектів"Хімія на кухні"(7-8 кл.)



Вівторок
1. Година цікавої хімії «Знайомство з хімією» (5,6 кл.)
2. Гра - змагання «Весела хімія» 

(8-9 кл.).
3. Вікторина «Хімічні елементи»(7 кл.)



Середа
1. Перегляд відеофільму "100 великих відкриттів : ХІМІЯ" 
(5 – 10 кл.)
2. Конкурс хімічних газет "Хімія навколо нас"

(7 – 10 кл.)

Четвер 
1. Вікторина "Хіміки і лірики"
(9 - 10 кл.) 
2. Розв’язування хімічних кросвордів, ребусів, загадок. 
(7 – 10 кл.) 
3. Захист проектів "Космос такий далекий та близький"
5 кл.)

П’ятниця
1. Цікаві досліди вдома і у школі (5 – 7 кл.)
3. Інтерактивна гра «Хімічний лабіринт»(8 кл.)

















У чому ж геніальність таблиці Менделє



Табір відпочинку " Дивограй"
Конкурс моделей
http://www.getloupe.com/v/vvzslqvm?r=u



Ігровий проект "Хто зверху"

Ігровий  проект
Телешоу  «Хто  зверху?"
Мета:
o    стимулюванняпізнавально-ігровоїдіяльностівихованців;
o    розвитокемоційноїсферидитини, як основиформуваннясправжньоїкультурипочуттів;
o    вдосконаленнянавичокспілкування;
o    розвитоктворчихздібностей;
o    залученнявихованців до участі в ігровій та конкурсно-розважальнійпрограмі.
Завдання проекту:
o    збір, підготовка та розробкаметодичнихматеріалів для реалізації проекту;
o    формувати у дітейінтерес до активного змістовного  відпочинку;
o    розвивативміннямислити, робитипевнівисновки через пізнавально-ігровудіяльність.
Очікуванірезультати проекту:
o    залученнявихованців  до участі в  розважальній  програміта конкурсах;
o    підвищення  пізнавальної  активністьвихованців;
o    вихованнянавичоккультуриспілкування з однолітками;
o    підвищенняруховоїактивностідитини, як запоруки здорового способу життя;
o    сценарій  заходу.
Формиреалізації проекту:
o    телешоу  «Хто  зверху?» Далі
Ігровий проект виконуєтакіфункції:
o    Розважальну (цеголовнафункціягри – розважити, датизадоволення).
o    Комунікативну: оволодіннядіалектикоюспілкування.
o    Самореалізації у грі як «полігоні» людської практики.
o    Ігротерапевтичну: подоланнярізнихтруднощів, яківиникають в інших видах життєдіяльності.
o    Творчу: розвитоктворчихздібностей та навичок.
o    Діагностичну: виявленнявідхиленьвіднормативноїповедінки, самопізнання в процесігри.
o    Функціюкорекції: внесенняпозитивнихзміну структуру особистіснихпоказників.
o    Міжнаціональнукомунікацію: засвоєнняєдиних для всіх людей соціально-культурнихцінностей.
o    Соціалізації: включення в систему суспільнихвідносин, засвоєння норм людськогогуртожитку.
Обладнання:  картки,  періодична  система  хімічнихелементів,  проектор,  презинтація
Хід  заходу
Звучить  музика  (заставка)  -  виходить  хлопчик  та  дівчинка
Хлопчик: Доброго  дня,  дорогі  друзі! 
Дівчинка:   Доброго  дня!
Хлопчик:  зараз  розпочинаємо  шоу,  в  якому  змагається  квартет  дівчат  та  квартет  хлопців.
Дівчинка: розпочинаємо  шоу,  яке  найбільше  пасує  дівчатам,  навіть  більше  ніж  корсет.
Хлопчик:  не  знаю,  що  пасує  дівчатам,  а  хлопцям  пасує  перемога.  І  так  команда  «Оксид»  -  вперед!
(заходять  хлопці  з  символами  відповідних  оксидів)
Хлопчик  ведучий  їх  представляє:
-          Це  силіцій  оксид  (SiO2).  Він  дуже  крихкий,  «ранимий»,  йому  легко  розбити  серце.  А  від  щастя  він  сяє  кришталем.
-         Це  карбон(ІV)  оксид  (СО2).  Він  бурхливий,  «легковажний»  юнак,  який  «вскипає»  при  зустрічі  з  іншими  речовинами.
-         Це  нітроген(І)  оксид  (N2O).  Це  дуже  веселий  шумний  хлопець,  який  вміє  солодко  говорити.
-         А  я - алюміній  оксид  (Al2O3).Я  міцний  характером  як  корунд,  але  можу  розсипатись  від  компліментів  голубими  сапфірами  та  червоними  рубінами
Дівчинка:  - твоя  команда  реп’яхівніщопротимоєїклумбитроянд.
-         Дівчаточка,  запрошую  на  сцену. 
(виходять  дівчата  з  формулами  кислот)
-         Це  хлорид на  кислота.  Вона  різка,  а  якщо  її  розізлити,  то  ще  й  «димить».
-         Це  ортофосфатна  кислота.  Тверда  за  характером,  але  люба  вода  може  розтопити  її  затверділе  серце.
-         Ця  паняночка  -  Силікатна  кислота.  Дуже  слизька  і  вертка,  а  в  союзі  з  Натрієм  -  прилипає  до  нього  навіки.
-         Я  ж  -  Сульфатна  кислота.  Я  в’язка,  масна.  Вода  в  сусідстві  зі  мною  закипає.
Ведучий:   Бачу,  це  буде  справжня  бійка,  але  нехай  переможе  найсильніший!
                 Оголошую  правила  гри:
1.      Гра  проходить  у  шість  раундів.
2.      За  кожен  виграний  раунд  команда  отримує  2000  гривень  і  має  право  на  бонусне  питання.  Правильна  відповідь  за  бонусне  питання  коштує  1000  гривень.
3.      Якщо  в  раунді  нічия -  то  проводяться  «Дивоглядки».  По  одному  учаснику  від  команди,  дивляться  в  очі,  поки  хтось  не  моргне.  Виграє  той,  хто  протримається,  не моргнувши,  довше.
4.      В  кінці  гри  грошу  будуть  переведені  в  оцінки  для  команди.
Ведучий:  Оголошую  І раунд   (музична  заставка)
І  раунд:  «Вибери  фото»
Командам  по-черзі  показує  фото  команді  суперниці  і  ставить  питання
Запитання  хлопчикам:

Як  ви  вважаєте,  що  має  більшу  густину  сульфатна  кислота  чи  хлорид на  кислота?  (відповідь  сульфатна  кислота)
Запитання  дівчаткам:
Який  мінерал  твердіший  корунд  чи  аметист?  (корунд)
Оголошення  результату  (заставка)
Бонусне  питання  переможцю:
-          Скільки    відсотків  води  міститься  в  організмі  дорослої  людини?
(допускається  похибка  +_10%)  (Відповідь:65%)
Оголошення  результату  (заставка)
ІІ  раунд  «Збери  літери»
Кожен  учасник  команди  одіває  куб  з  літерою  на  передній  грані  та  на  задній  грані  і  швидко  перебудовуючись,  відповідають  на  питання,  складаючи слово  з  4  літер.  Тривалість  раунду  90  секунд.
Завдання  хлопцям
1.       Найменша  хімічно  неподільна  частинка.  (атом)
2.      Газ,  який  входить  до  складу  повітря і  на  нього  припадає  78%  (азот).
3.      Невелика  частина  тексту,  яка  виражає  його  суть  (теза)
4.      Вона  буває  віконна,  для  фото,  картини  (рама)
5.      ЇЇ  має  кожен  урок  чи  виховний  захід,  доповідь,  виступ  (тема)
6.      Міра  довжини  (метр)
7.      Це промисловий виріб, щопризначається для пакування, зберігання, переміщення і реалізації товарів. Упаковка зберігає товар відпошкоджень, сприяєйогобезпечномутранспортуванню, збереженню та продажу  (тара)

Завдання  дівчатам
1.      Вона  залишається  після  згоряння  чогось  (зола)
2.      Пагін  верби  з  якого  плетуть  кошики  та  огорожі  (лоза)
3.      Драглистий  розчин,  який  широко  використовується,  як  миючий  засіб  (гель)
4.      Тварина  з  великими  гілястими  рогами  (лось)
5.      Вона  входить  до  складу  їжі,  морів  та  океані  (соль)
6.      Вид  розчину,  в  якому  розчинені  тверді  частинки  (золь)
7.      Великий  грязьовий  потік  з  гір  під час  повеней  (сель)
Підбиття  підсумків.  (заставка)
Бонусне  питання:  Який  вміст  води  в  організмі  медузи?  (98,2%)
Підбиття підсумків  (заставка)
ІІІ  раунд  «Вгадай  назву  пісні»
Учасник  прослуховує пісню  в  навушниках  і  повинен  за  60с.  показати  своїй  команді  її  так,  щоб  ті  вгадали  назву.
Пісні  «Не  сыпь  мне  соль  на  рану»
Пісня  «
Підбиття підсумків  (заставка)
Бонусне  питання:  Вміст  води  в  кістках  людини?  (22%)
Підбиття підсумків  (заставка)
IV  раунд  «Хто  Я?»,  або  «Знайди  пару»
Необхідно  до  формул  речовин  підібрати  їх  тривіальні  назви.  На  виконання  завдання  відводиться  90с.  Участь  бере  вся  команда.
Завдання  хлопчикам.
CaSO42H2O  -  гіпс
H2SO4  -  сірчана  кислота
N2O  -  веселящий  газ
CuSO45H2O  -  мідний  купорос
Ca(OH)2  -  гашене  вапно
NaNO3  -  чилійська  селітра
HCl  -  соляна  кислота
NH4Cl  -  нашатир
HF  -  плавикова  кислота
CO  -  чадний  газ

Завдання  дівчаткам
HgS  -кіноварь
HNO3  -  азотна  кислота
Na2SiO39H2O  -  рідке  скло
H2CO3  -  вугільна  кислота
NaHCO3  -  питна  сода
NH4NO3  -  аміачна  селітра
CaO  -  негашене  вапно
SO2  -  сірчистий  газ
ZnO  -  цинкові  білила
2CaSO4H2O  -  алебастр
Підбиття підсумків  (заставка)
Бонусне  питання:  Вміст  води  в  кавуні?  (80%)
Підбиття підсумків  (заставка)
V  раунд  «Зірки  вряд»
Завдання  хлопцям
Розмістити  кислоти  за  зростанням  густини  від  найменшої  до  найбільшої.
На  першому  місці  повинна  стояти  кислота  з  найбільшою  густиною,  на  четвертому  -  з  найменшою.
(1.   Силікатна  2. Ортофосфатна   3. Сульфатна  4.  Хлоридна)
Завдання  дівчаткам
Розмістити  оксиди  за  твердістю  від  найменшої  до  найбільшої. 
Гранат,  корунд,  пірит,  кварц
(відповідь  1.  Корунд  2.  Кварц  3. Гранат  4. Пірит )
Підбиття підсумків  (заставка)
Бонусне  питання:  Вміст  води  в  насінні  пшениці?  (15%)
Підбиття підсумків  (заставка)
VIраунд  Фінал  «Підняття  на  Єгипетську  піраміду»
Хто  виграє  у  фінальному  раунді  подвоює  свої  гроші,  у  іншої  команди  вони  згоряють.
Завдання  фінального раунду  полягає  втому,  що  потрібно,  швидко  вирахувавши  молекулярні  маси  речовин  у  ряду,  піднятися  по  блоках,  на  яких  знаходяться  речовини  з  найбільшою  молекулярною  масою.
CH3COOH
Ca3(PO4)2
Cr2(SO4)3
Mg3(PO4)2
Al2(SO4)3
Fe(NO3)2
(NH4)2SO4
Ba(NO3)2
Fe2(SO4)3
(NH4)2CO3
K2SO3
BaCO3
CaSiO3
NaNO3
MgSO4




             



 Фабрика меду           
Мета: ознайомити учнів з хімічним складом меду, його видами, значенням для профілактики та лікування деяких захворювань; навчитися експери­ментальне визначати чистоту меду; удосконалюва­ти вміння учнів експериментувати, аналізувати, синтезувати, логічно мислити, працювати з додат­ковою літературою.
Обладнання: малюнок, на якому зображена бджола; зразки різних видів меду; картки-інструкції, інструкції з техніки безпеки; на партах в учнів: пробірки, мед, склянки з водою, спиртова настоянка йоду, розчин оцтової кислоти, розчин етилового спирту, 3 %-ий розчин аргентум нітрату.

Хід заняття:
                                             Учитель.
...У них есть царь й разные чины:
Одни из них, как власти, правят дома,
Другие — вне торгуют, как купцы;
Иные же, вооружася жалом,
Как воины выходят на грабеж,
Сбирают дань с атласных летних почек
И, весело жужжа, идут домой
К шатру царя....
       Так В. Шекспір описав у поемі «Генріх V» життя бджолиної сім'ї.
     
Бджола — маленька жовтенька істота, давній супутник людини, їх дружба триває кілька тися­чоліть. Що приваблює людину в цій дивовижній істоті? Відповідь на це запитання можуть дати наскельні малюнки, знайдені в Павуковій печері у 1919 р. неподалік від іспанського містечка Бікорп. Ці малюнки розповіли про те, що близько 15—20 тисячоліть тому назад (саме такий вік цих малюнків) люди не лише полювали, а й збирали мед диких бджіл. Малюнок розповідав про те, як саме це робилося. Первісний художник зобразив круту скелю з довгими гілками чи корінням якоїсь росли­ни. Хапаючись за них, угору повзе чоловік, ризику­ючи зірватися у провалля. А на горі стоїть другий чоловік. Він уже добрався до вулика диких бджіл, але його атакує рій розгніваних маленьких істот.

     Первісні люди збирали мед, навіть ризикуючи своїм життям, оскільки багато тисячоліть мед був для них чи не єдиним джерелом цукру.
     У Геродота, давньогрецького історика, який жив у V ст. до н.е., є згадування про скіфів, що торгува­ли медом і воском.
     Сьогодні ми присвячуємо меду заняття в нау­ковій лабораторії.
     Хімік. Мед — це перероблений бджолами нек­тар, збагачений ферментами та іншими біологічно активними речовинами.
С12Н22О11 + Н2О  =  С6Н12О6 + С6Н12О6
   сахароза     вода     глюкоза     фруктоза
      Подібне перетворення відбувається в організмі бджоли: збираючи нектар з квітів, вона засвоює са­харозу, яка потім гідролізується до глюкози та фрук­този. Отже, можна сказати, що мед — це суміш рівних кількостей глюкози та фруктози з домішка­ми інших природних речовин: білків (як рослинно­го, так і тваринного походження), органічних кис­лот (найбільше яблучної та лимонної), неорганіч­них кислот (хлоридна та фосфатна), ефірних масел, біологічно активних речовин, які нормалізують обмін речовин в організмі людини. Мед солодший за звичайний цукор, тому що містить багато фрук­този (фруктоза солодша від глюкози втричі).
     Учитель. Опишіть фізичні властивості меду.
     Фізико-хімік. Мед являє собою в'язку прозо­ру рідину з приємним запахом, яка може розчиня­тися у воді. Питома вага нерозведеного меду — 1,41—1,44. При зберіганні мед може кристалізува­тися (зсідатися). Доброякісний мед кристалізується густо та рівномірно І не втрачає своїх властивостей. Але при підігріві до 60 °С він втрачає свої цінні якості. Мед має різні колір та запах. А ось від чого це залежить та які розрізняють види меду - нам роз­повість пасічник.

       Пасічник. Натуральний мед може бути квітко­вим, падевим і змішаним. Квітковий мед буває мо-нофлорний (з одного виду рослин) та поліфлорний (з кількох видів рослин). Падевий мед утворюється при переробці бджолами медвяної роси та паді, які  вони збирають із сте­бел та листків рослин. Серед квіткових моно-флорних видів меду найбільш поширенні в Україні липовий, гре­чаний, соняшниковий та акацієвий мед.

    Липовий медмає світло-жовтий або світло-бурштиновий колір, приємний ли­повий аромат, салопо­дібну мілкозернисту структуру.
     Гречаний мед — ха­рактеризується приємним специфічним смаком та ароматом, має темно-червоний або коричневий колір, мілко- або крупнозернисту структуру. До складу цього меду входить залізо.
     Соняшниковий мед — має бурштиново-жовтого колір, слабкий аромат, приємний м'який смак, крупнозернисту структуру, швидко кристалізується.
        Мед з квітів білої акації — має світлий, майже білий колір, тонкий аромат, приємний смак.
     Є ще п'янкий мед, який бджоли збирають у го­рах Кавказу з квітів азалії та інших квітів. При вжи­ванні цього меду у людини виникають ознаки сп'я­ніння: запаморочення, нудота, підвищення темпера­тури тіла тощо.
     Зазвичай якість меду визначають за допомогою органолептичних методів — дослідження за допо­могою органів смаку. Але ж ми з вами знаходимося в хімічній лабораторії і пам'ятаємо, що смакувати тут заборонено, тому від цього методу доведеться відмовитися і для визначення якості меду скористаємося знаннями з хімії.
     Нечесні люди продають мед з різними домішка­ми: цукром, патокою, крейдою, борошном, крохма­лем і навіть тирсою.
     Отже, перевіримо мед, який є на ваших столах, на різні нерозчинні домішки. Спочатку визначимо, чи є в розчині меду крохмаль. Яким реактивом ви скористаєтесь? А як виявити, чи є в зразку меду до­мішки крейди?
     Складемо рівняння реакції:
СаСО3+ 2СН3СООН = (СН3СОО)2Са + Н3О + + СО2á
          Виділення якого газу ми спостерігали в деяких випадках?
Домішки патоки виявляються, якщо до розчи­ну меду додати чотирикратний об'єм етилового спирту: чистий мед дасть прозорий розчин, а мед з крохмальною патокою стане молочно-білим, при відстоюванні така суміш буде розшаровуватися, а на дні з'явиться напівпрозорий рідкий декстрин.
     Якщо до меду підмішана цукрова патока, у резуль­таті додавання кількох крапель 3 %-го розчину ар-гентум нітрату виділиться білий осад аргентум хлориду.
     Кожен ыз вас, шановні хіміки, перевірив якість меду, що знаходився у вас на столі. Зробіть висно­вок про його якість.
      Є ще один надійний спосіб перевірки якості меду: на поверхні меду роблять напис хімічним олівцем, якщо він «проявляється», то мед неякіс­ний і має багато домішок, зокрема воду.
     А тепер щодо лікувальних та інших цінних влас­тивостей меду:
*    щоб зібрати 1 кг меду, бджолі необхідно взяти нектар приблизно із 19 млн квітів;
*   у давні часи грузинські воїни брали із собою в похід спеціальні шкіряні мішечки з медовою ма­сою — кумелі, але користувалися цією масою лише в крайніх випадках, коли потрібно було відновити сили або коли воїн залишався зовсім без їжі;
*   стародавні єгиптяни використовували бактери­цидні властивості меду для бальзамування трупів. Коли у 323 р. у Вавілоні помер Олександр Маке­донський, його тіло помістили у мед, щоб краще зберегти;
*   сучасна медицина не лише підтвердила відомі раніше властивості меду, а й відкрила нові. Наприк­лад, встановлено, що бактерії тифу можуть жити в ньому не більше 50 год, а бактерії дизентерії—• 10; мед використовується для лікування нирок, печін­ки, гіпертонії, простудних захворювань, виразки шлунку тощо;
*   речовини, що входять до складу меду, дуже ефективні за своєю дією на організм, але вони май­же невловимі для дослідника. Тому й досі люди не можуть встановити, скільки ж речовин містить мед. Вважають, що їх не менше 70. Визначити їх і вивчи­ти належить вам, майбутнім ученим-хімікам.

Пам'ятка для тих, хто хоче перевірити якість меду
1. Щоб перевірити, чи містить мед нерозчинні до­мішки, потрібно розчинити  його у воді. Якщо мед чистий, на дні склянки осядуть нерозчинні частинки.
2.  Наявність у меду крохмалю    визначають  кількома краплинами спиртового розчину йоду: якщо мед посиніє, там є крохмаль.
3.Іноді можна купити мед з домішками крейди. Щоб перевірити їх наявність, досить додати до меду невелику кількість розчину оц­тової кислоти. Якщо в мед додали крейду, то на поверхні будуть помітні бульбашки газу.
4. Домішки крохмальної патоки виявляють додаванням до розчину меду чотирикратного об'єму етилового спирту. Суміш добре збовтай­те: якщо патоки немає, то розчин буде прозо­рий, а якщо є — то при відстоюванні він буде розшаровуватися, і на дні з'явиться напівпро­зорий рідкий декстрин.
5. Якщо до меду підмішана цукрова патока, додавання кількох крапель 3 %-го розчину ар­гентум нітрату зумовить виділення білого оса­ду аргентум хлориду.
6. Стародавній засіб для перевірки якості меду: зробіть напис на поверхні меду «хіміч­ним» олівцем. Якщо напис «проявиться», то мед розведений та має домішки.

Пам'ятайте, що чистий мед цінний харчовий продукт і лікарський засіб.
Вжи­вайте липовий, гречаний, соняшниковий, акацієвий та інші види меду
і будьте здорові!


Інтелектуальний турнір з хімії

«Хімія – це круто»

Мета заходу: узагальнити і поглибити знання учнів з хімії, продовжити формувати навички поводження з лабораторним обладнанням та вміння проводити хімічний експеримент; підвищити інтерес до вивчення хімії; розвивати креативне та логічне мислення,  творчу уяву та фантазію учнів, вміння узагальнювати, порівнювати, розв’язувати нестандартні завдання.
Обладнання: набір реактивів, штатив з пробірками,  завдання, Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва.   

Проведення турніру.

Діалог двох ведучих: (вбігає Золото)

-        Ох, всі женуться за мною, насилу втекло. Знов епідемія золотої лихоманки. Як же важко живеться благородним металам, кожен хоче собі шматок вкусити чи вламати.

Але зате я – цар всіх металів. Без мене ні весілля, ні хрестини не обходяться!

-        (вбігає Залізо) Це хто тут такий задавака? А – а, золото… Чим же тут пишатись, з тобою жоден нормальний елемент не дружить: ні Оксиген, ані Хлор, ані Нітроген. От я, залізо, зі всіма спілкуюся!
-        Ага, ти недавно як з киснем поспілкувалося, то довелося наждаком корозію з тебе здирати. Зі мною таких халеп не трапляється.
-        Зате без мене жоден господар у селі не обходиться: чи лопата, чи рало, а чи трактор – всюди я є.
-        Ха, а без мене жоден рот не обходиться, зуби так і рвуться зі мною познайомитись, пальці так і тягнуться мене погладити…
-        Ні, я головніший…
-        Я …(б’ються).
-        Ой, а ми й не помітили, що на нас стільки людей дивиться. Сором який!
-        Давай миритися. А то всім хочеться дізнатися ще багато цікавого не лише про нас, а й про інші речовини.
Ми, друзі, дуже раді
Вітати вас усіх.
В загадках і відгадках
Дотепність буде й сміх.
А зараз починаєм,
Настав жаданий час,
І хімія сьогодні
Нехай здивує нас.
-        Сьогодні не лише ми з’ясовуємо стосунки, а й наші команди хочуть дізнатися, котра ж краще знає хімію.
-        Запрошуємо їх на сцену (команди входять)
1. Привітання
Отож, перший конкурс «Привітання», який оцінюється максимум 5 балами.
Завдання команд – представитись і довести, що хімію потрібно знати.
(команди представляються, час – по 2 хв))
2. Розминка
Наступний конкурс «Розминка». Командам пропонується відгадати приказки, кожна оцінюється 1 балом. Яка команда швидше здогадається піднімає руку.


Не все те Au , що блищить
Разом пуд NaCl зїсти
Білий як CaCO3
Слово-Ag , а мовчання – Au
Сипати NaCl на рану
Багато H2O витекло


3. Тема
А тепер перевіримо, наскільки глибокі знання з різних галузей хімії у наших гравців. Отож, конкурс «Тема». По два учасники кожної команди витягують конверт з темою та відповідають на запитання протягом 1 хв. Правильна відповідь 1 бал.
Тема 1. «Метали»
1.     Метал – причина аварії на ЧАЕС (уран)
2.     Рудий ворог заліза (корозія, іржа)
3.     Метал, який хотіли добути алхіміки (золото)
4.     Посуд з цього металу вбиває бактерії (срібло)
5.     Входить до складу гемоглобіну крові (залізо - Ферум)
6.     Крилатий метал  (алюміній)
7.     Металічний елемент  - основа скелету (кальцій)
8.     Найлегший метал (літій)
9.     Найважчий метал (осмій)
10.           Рідкий метал, пари його дуже отруйні (ртуть)
11.           Метал, з якого виготовляють кулі для вогнепальної зброї (свинець).
12.           Найактивніший метал, названий на честь європейської країни (Францій)
Тема 2. «Органічна хімія»
1.     Без якої кислоти не приготуєш консерви (оцтова)
2.     Речовина – основа вибухівки, а  водночас серцеві ліки (нітрогліцерин)
3.     Перша органічна речовина синтезована людиною (спирт)
4.     Відчуття опіку після укусу мурашки спричиняє (мурашина кислота)
5.     Ці речовини при окисненні дають найбільше енергії (жири)
6.     20 5 його є в картоплі, 60 % - в пшениці, 80% - в рисі (крохмаль)
7.     В полі родиться, на заводі вариться, у воді розчиняється (цукор)
8.     Основа природного газу (метан)
9.     Як відрізнити синтетичне волокно від природного? (підпалити)
10.           Речовини, що надають запаху парфумам, напоям (естери)
11.            Які органічні речовини є основою нігтів, волосся, шерсті? (білки).
12.            Речовина, яка надає солодкого смаку фруктам? (глюкоза, фруктоза)
      Тема 3. Періодична система хімічних елементів
1.     Найактивніший неметал (Флуор)
2.     Чому дорівнює порядковий номер елемента (заряду ядра)
3.     Елемент, що утворює білий, червоний і чорний різновиди речовини (Фосфор)
4.     Елемент вперше виявлений на Сонці (Гелій)
5.     Чому дорівнює номер періоду елемента (кількості енергетичних рівнів)
6.     Елемент – основа органічних речовин (Карбон)
7.     Найпоширеніший на Землі елемент (Оксиген)
8.     Елемент, «той, що породжує воду» (Гідроген)
9.     Неметал, спиртовим розчином якого обробляють рани (йод)
10.           Назва першої групи хімічних елементів (лужні метали)
11.           Діамант за хімічним складом (Карбон)
12.            Назва сьомої групи хімічних елементів (галогени)
 Тема 4. Сюрприз (Хімія в побуті)
1.     Щоб тісто було пухким додають … (соду, солі амонію)
2.     Зняти накип з чайника можна (оцтовою кислотою)
3.     Без неї не приготуєш м’яса (кухонна сіль)
4.     Матеріал для пакування, тари, одноразового посуду (поліетилен)
5.     Синтетичне волокно, яке зігріває ноги модниць (капрон)
6.     Жирну пляму можна вивести .. (бензином, ацетоном)
7.     Складова мила, кремів (гліцерин)
8.     Щоб зберегти форму речей їх полощуть в розчині (крохмалю)
9.     Варіння яєць з хімічної точки зору – це (денатурація білка)
10.           Дисахарид, без якого не приготуєш тістечка (сахароза)
11.           Чому в алюмінієвій посуді не можна зберігати борщ? (кислота розчиняє метал)
12.            Основа будівельного розчину (пісок – силіцій оксид, вапно – кальцій гідроксид).
4. Дешифровщик
До нашої школи надійшли зашифровані матеріали. Вам потрібно їх розшифрувати і пояснити, що зашифровано. Для цього вам надаються пензлики і «проявник». Кількість балів за це завдання – 3.
 (учні отримують аркуші на яких червоною кров’яною сіллю та калій роданідом записані формули хімічних речовин, учні їх проявляють розчином ферум (ІІІ) хлориду, дають назви речовинам)
5. Капітанський конкурс
А тепер випробування для капітанів.
Продукти в студію.  (заносять молоко, ковбасу, чіпси і т.д.)
Ваше завдання: назвати якнайбільше речовин, що містяться в даних продуктах. Час – 3 хв. Оцінюється 5 балами.

6. Правда-неправда

Решта учасників команд беруть участь в конкурсі «Правда - неправда». Ви повинні вгадати: правдою чи неправдою є наведене твердження. Правильна відповідь - 1 бал.  (зачитуються по 3 твердження кожній команді)
Твердження 1-й команді
1.     З морської води можна добути золото (так, але в малій кількості)
2.     Маса найбільшого алмаза, знайденого в Африці – 6 кг (ні, лише 600 г)
3.     …у 1870 році комісія з хімічної номенклатури Російського фізико-хімічного товариства обговорювала пропозицію одного хіміка називати сполуки за тим самим зразком, за яким утворилися імена, по-батькові та прізвища людей. Наприклад, Калій Хлоридович — це КСlКалій Хлоридович Оксигенов — це КСlO3. Гідроген Хлоридович — це НС1.
(Так)
Твердження 2 –й команді
1.     Жінки цінніші від чоловіків, тому що в них у волоссі є золото (так)
2.     Нещодавно вчені відкрили «суху воду». Ця вода схожа на борошно, якщо дмухнути - розсіюється в повітрі як дим сигарети. 
(Так. Цей порошок складається з 90% звичайної води і 10% гідрофобної силікатної кислоти)
3.     Винайдено лікувальну синтетичну тканину, яка має властивість виліковувати такі хвороби, як кір, пневмонія, грип.(ні)


7. Срібна скринька
Який же конкурс без срібної скриньки?  Скриньку в студію.
Відгадайте, що за речовина у скриньці. Правильна відповідь за першою підказкою - 3 бали, за другою – 2 бали, за 3 – 1 бал:
Речовина для 1- ї команди
1.     Ще за тисячу років до нашої ери єгиптяни навчилися виготовляти цю речовину, використовуючи її для прикрас.
2.     Для її «варіння» використовували соду з природних содових озер,  вапняк та пісок.
3.     Цей продукт має багато різновидів, серед яких матове, армоване, кришталь.
Що у чорній скриньці? (скло)
Речовина для 2-ї команди
1.     Ця речовина була відома людству ще у VІ до н.е., коли фінікійці навчилися варити її з козячого жиру і деревного попелу.
2.     Про його цінність як очищувального засобу висловлювався ще Гален.
3.      Воно буває тверде і рідке, господарське та туалетне.
Що у чорній скриньці? (мило)
8. Трохи історії
Послухайте цікаві історичні факти, пов’язані з хімією і спробуйте їх пояснити. Яка команда здогадається – піднімає руку. Правильна відповідь – 3 бали


1) В Італії алхіміки чудили,
Усі можливі досліди робили.
Задумали вони у час той нелегкий
Дрібні алмази сплавити в один та чималий.
Насипали в реторту жменьку самоцвітів,
Та почали їх на вогні жаркому гріти.
Хвилини йдуть, вогонь палає,
Аж раптом десь алмаз зникає.
Невже украли, чи в повітрі розчинився?
Ви здогадайтесь, де алмаз подівся?  (згорів як вугілля)
2) Роберт Вуд американський вчений і вигадник, катався з нареченою на санях, вони дуже замерзли. Тоді він вийняв флакон з важкою рідиною і трохи влив у пляшку з водою, через кілька секунд пляшка нагрілася. Так він час від часу повторював половину прогулянки. Коли рідина закінчилась він почав досипати білі гранули, пляшка знову нагрівалася. Які речовини використав вчений?   (концентрована сульфатна кислота та луг)


9. Хімічні загадки
 А  зараз ви самі побачите цікаві явища. Спробуйте їх пояснити з хімічної точки зору. Відгадка – 3 бали. Команда. Що швидше здогадається піднімає руку.    Демонструються:
·        хусточка, яка горить, але не згоряє;
·        виверження вулкану
·        фараонові змії
Учні пояснюють побачене
10. Конкурс для вболівальників.
Розгадайте слова, зашифровані у ребусах. Бали можна додати в скарбничку команд (додаток 1, 2)
11. Практикум


А зараз побачимо, що ви не лише знаєте, а й вмієте. Кожна команда отримує 4 пробірки без етикеток, в них містяться розчини певних речовин (перелік додається). Ваше завдання – визначити, яка речовина у якій пробірці міститься.  Максимум за цей конкурс – 4 бали.
(учасники отримують набір речовин,  та хімічних реактивів, необхідних для їх визначення)


Речовини у 1-ї команди:
хлоридна кислота,
натрій карбонат,
ферум (ІІІ) хлорид,
оцтова кислота
Речовини у 2-ї команди:
натрій гідроксид,
натрій сульфат,
калій йодид,
етиловий спирт.


Хімічні новинки
Тим часом ми б хотіли ознайомити присутніх з останніми новинами хімії, про які нам тільки що стало відомо:
1.     Винайдено чудо-крем, який омолоджує одразу на 50 років, але людям молодшим за 70 років ним користуватися не можна.
2.     Вчені нарешті створили апарат, який зробив реакцію горіння спирту оборотною, тепер ви можете вдихати вуглекислий газ з водяною парою і насолоджуватися…
3.     Учні Дарахівської школи навчилися на практиці використовувати принцип дії андронного колайдера – вони розкладаються на атоми і просто на очах випаровуються з небажаного уроку;
4.     Нарешті вирішено проблему утилізації одноразового посуду – відтепер його можна їсти разом з продуктами, а при необхідності навіть ним закусити
5.     Рентгеноструктурний аналіз виявив у мозку деяких учнів речовину, яка здатна накопичувати знання і так міцно їх утримувати, що назовні вони не виділяються, тому наші учні ніби все знають, а сказати не можуть.
Підбиття підсумків
 Ну як справилися з завданням?
Просимо журі підбити підсумки і оголосити результати конкурсу.
Вітаємо команду переможців. Сподіваємося, що вам сподобалися наші хімічні змагання. Бажаємо командам подальших досягнень і не зупинятись у вивченні хімії.
Щиро дякуємо журі за об’єктивну оцінку, а гостям -  за увагу.

Додаток 1


«Вправи з мови»
    Приклад:     купа-а + румба-ба = Купрум
Виконуючи відповідні дії, що запро­поновані в завданнях, ви прочитаєте назви хімічних елементів.
1.     Магніт - т + й.
2.     Мері - і + курка - ка + ій.
3.     Кальмар - мар + ціль - ль + й.
4.     Кафе - ка + румба - ба.
5.     Перші звуки дитини + струм - ст.
6.     Сіль (і міняємо на у) + фурор - ор.
7.     Станція - ція + умка - ка.
Відповіді: Магній, Меркурій, Кальцій, Ферум, Аурум, Сульфур, Станум.

2 комментария: