суббота, 28 января 2017 г.

 

Доброго дня!

Мені дуже приємно бачити Вас на цій сторінці. Буду рада, якщо на блозі Ви зможете знайти корисну інформацію. Бажаю Вам творчіх успіхів!

Я люблю хімію та цікавлюсь цією наукою. Цю любов хочу передати своїм учням. Для цього докладаю максимум зусиль, щоб довести, що хімія – це не складно, а дуже цікаво.






            УВАГА! Структура 2017/2018 навчального року

Лист МОН України від 07.06.2017 р. № 1/9-315 "Про структуру 2017/2018 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів



Обласна віртуальна виставка "Вернісаж педагогічної творчості"


Звертаємо увагу, що майже закінчуються терміни подання матеріалів на обласну віртуальну виставку "Вернісаж педагогічної творчості". Відповідно до Умов проведення обласної педагогічної виставки "Вернісаж педагогічної творчості" (Наказ УОНМС ОДА від 24.03.2017 р. № 247) визначено такі види  конкурсних матеріалів:


  методичні рекомендації створені засобами сучасних сервісів та програм.
  (OneNote, Sway, сервіси для створення ментальних карт)
  методичні посібники (Google-sites, Blogger, OneNote)

  відеокасти (YouTube,сервіси для створення скрайбінгу)

  творчі доробки "Пазли успіху" (Tes Teach, Waser, сервіси для інфорграфіки)

Матеріали для використання  в роботі


02 березня 2017 року на базі  Вершино – Кам’янського навчально – виховного комплексу відбувся районний семінар вчителів хімії та біології за темою: «Інтерактивні методи навчання на уроках хімії та біології з метою активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів» 


Директор школи Квочка С.М. ознайомив учасників семінару з пріоритетними напрямками роботи школи, наголосив на тому, що учні мають творчий потенціал і показують свої здібності на різноманітних конкурсах та предметних олімпіадах. Цьому сприяє творчий, дружній педагогічний колектив закладу.


Антоненко О.О. провела урок з хімії в 7 класі за темою: «Подорож країною хімічних знань».                                    
      
 В ході роботи семінару вчителі Антоненко О.О. (Вершино-Кам'янський НВК) та Мельник С.С. Великочечеліївський НВК) презентували свої творчі звіти. Колеги ділилися досвідом роботи в організації та проведенні уроків з використанням інтерактивних форм та методів роботи, позаяк саме нестандартні форми роботи спонукають до творчості як учителя, так і учнів



























Опис досвіду
З досвіду роботи Антоненко Ольги Олександрівни,
вчителя хімії першої  кваліфікаційної категорії, Вершино - Кам'янського навчально - виховного комплексу"Загальноосвітня школа І -ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» Новгородківської районної державної Адміністрації Кіровоградської області
Формування предметних і ключових компетентностей на уроках хімії шляхом впровадження інноваційних технологій

                                                             Сучасний урок - це твір мистецтва,
                                                              де педагог уміло використовує всі                                                                                 можливості
                                                              для розвитку творчої особистості учня.
                                                    ВСТУП

    Реформування шкільної освіти, що відбувається швидко , ставить перед сучасними загальноосвітніми навчальними закладами та конкретними методиками навчання школярів важливу вимогу – підвищення якості організації навчально-виховного процесу в школі та процесу навчання з хімії зокрема. Формування особистості дитини у відповідності до вимог сучасності – складний, тривалий і багатокомпонентний процес. Так в процесі навчання і виховання учень повинен навчитися жити в колективі, спілкуватися, відстоювати власні думки, реалізовувати себе, а поряд із тим набути змістовний, систематизований багаж знань, який згодом має вдало застосувати в практичному житті.  Випускники школи повинні відчувати себе компетентними в будь-якій галузі, вміти творчо мислити, знайти своє місце в реальному житті. Працюючи в школі, я дійшла висновку,  що досягти гарних результатів  можна шляхом підвищення інтересу учнів до вивчення  предмета. Саме тому я обрала проблему, над якою працюю: «Формування предметних і ключових компетентностей на уроках хімії шляхом використання інноваційних технологій».
                                                         МЕТА

    Практичне застосування інноваційних технологій в навчально - виховному процесі в умовах оптимізації навчання для формування ключових компетентностей учнів, розвитку їх критичного і логічного мислення, пізнавальної активності та творчих здібностей.   

 Для реалізації поставленої мети працюю над завданнями:

Ø застосування та використання інтерактивних технологій;

Ø використання методу навчальних проектів;

Ø застосування ІКТ;

Ø упровадження ігрових методик;

Ø залучення учнів до дослідницької діяльності та пошукової роботи.

                                          Актуальність досвіду

      Сучасний етап розвитку системи освіти в Україні характеризується освітніми інноваціями, спрямованими на збереження досягнень минулого і, водночас, на модернізацію системи освіти відповідно до вимог часу, новітніх надбань науки, культури і соціальної практики. Характерною особливістю цього періоду розвитку педагогічної освіти є пошук нових змісту, форм, методів і засобів навчання; розгортання широкої експериментальної роботи, спрямованої на впровадження освітніх інновацій на засадах сучасної філософії освіти.
Під поняттям «компетентнісний підхід в освіті» розуміємо спрямованість освітнього процесу на формування та розвиток основних базових і предметних компетентностей особистості. Метою й результатом такого процесу є розвиток загальної компетентності людини, що є сукупністю ключових або надпредметних компетентностей.
Предметна компетенція – це сукупність знань, умінь і характерних рис у межах предмета, що дозволяє особистості виконувати певні дії через власне ставлення.
Ключові компетентності становлять основний набір найзагальніших понять, які мають бути деталізованими в комплексі знань, умінь, навичок, цінностей і відношень за навчальними галузями та життєвими сферами школярів. Ключові компетентності за своїм характером є наскільки різними і їх слід досягати в процесі навчання через усі без винятку предмети та виховні заходи. 
     

     Поява в учнів ключової компетентності є результатом взаємодії таких важливих чинників, як  компетентність, компетенція, предметна компетенція.
Компетентнісний підхід до вивчення хімії розглядається як такий засіб організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, що забезпечує засвоєння ними змісту навчання та досягнення мети навчання при розв’язанні певних проблемних завдань.


   Сучасна педагогіка визначає декілька груп компетентностей. Відповідно до рішень Європейської Ради основною компетентністю на уроках хімії є комунікативна компетентність, тому що вона забезпечує набуття учнями вміння обговорювати проблеми, доводити власну позицію, виробляти власну точку зору, розвивати критичне мислення.
Необхідність формування ключових та предметних  компетентностей учнів зумовлено реалізацією не тільки відповідно оновленого змісту освіти, але й адекватних методів і технологій навчання. Найбільш ефективними шляхами реалізації компетентнісного підходу до вивчення хімії є застосування інноваційних методів навчання. Системне використання цих методів є актуальним для сучасної освіти, та виступає ґрунтовною складовою у формуванні компетентної особистості учня як громадянина демократичного суспільства

                                              Новизна
Особливості сьогодення вимагають від сучасної школи формування особистості, високоосвіченої, суспільно активної, творчої, конкуренто спроможної, яка  використовує знання як життєвий інструмент, генерує нові ідеї, приймає нестандартні рішення, вміє критично мислити, володіє комунікативними здібностями, впевнено відповідає на виклик нового тисячоліття. Одним із шляхів оновлення змісту освіти й узгодження його із сучасними потребами є орієнтація на розвиток компетентностей та створення ефективних механізмів їх впровадження.
Процес навчання і виховання намагаюся спрямовувати на розвиток ключових компетентностей шляхом використання інноваційних технологій. Саме така форма організації навчально - виховного процесу створює комфортні умови, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Інноваційні методи сприяють опануванню учнями усіх рівнів пізнання, розвивають критичне мислення, уміння розмірковувати, розв'язувати проблемні ситуації.
ЗАВДАННЯ
v  вивчити педагогічний досвід вчителів та науковців з проблем формування та розвитку в учнів пізнавального інтересу до вивчення хімії, використання сучасних новітніх технологій, методик, методів і прийомів, що сприяють його формуванню;
v  впроваджувати елементи новітніх технологій, методи прийоми, що звернені на розвиток особистостей кожного учня та формування в них пізнавального інтересу до вивчення хімії в навчальний процес;
v  контролювати ефективність застосованих методик, шляхом аналізу рівнів предметних компетентностей учнів;
v  удосконалювати існуючі методики вивчення хімії в школі, з огляду на їх результативність.


                                ОБ’ЄКТ ДОСЛІДЖЕННЯ
Навчальний процес з хімії у загальноосвітніх навчальних закладах.
                                 ПРЕДМЕТ ДОСЛІДЖЕННЯ
Зміст, форми і методи вивчення хімії у школі. 

                                   ТЕОРЕТИЧНА ОСНОВ
  В процесі навчання сучасному вчителю важливо: 
v визначити життєвий досвід кожного учня, пізнавальні здібності, інтереси, які спочатку треба розкрити, а потім розвинути в навчальному процесі;
v формувати позитивну мотивацію до пізнавальної діяльності, потребу в самопізнанні, самореалізації та самовдосконалення;
v озброїти учнів механізмами адаптації, саморегуляції, самозахисту, самовиховання, необхідних для сучасної людини.
      Зміст, методи й прийоми роботи з учнями повинні бути спрямовані в першу чергу на формування  значущих способах пізнання, шляхом організації цілісної пізнавальної діяльності, розвитку пізнавального інтересу.
     Центром навчання залишається особистість дитини, її самобутність, самостійність: суб¢єктивний досвід кожного спочатку розкривається, а потім узгоджується зі змістом освіти. Але завдання, що стоїть на сьогодні перед учителем організатором процесу навчання – не лише вироблення предметних компетентностей (формування глибоких, міцних, змістовних знань), а й розвиток дитини в цілому, тих її якостей, які в майбутньому допоможуть самореалізуватися – вміння вчитися, жити в суспільстві, дотримуватися певних правил і вимог оточуючого середовища, цінувати та зберігати власне здоров’я, користуватися сучасними технічними засобами.
    Навчально-виховний процес з хімії має бути побудований так, щоб високі результати були досягнуті через поєднання пізнавальних можливостей і потреб школяра,та під практичну діяльність підводилося  теоретичне підґрунтя.
Сучасний урок базується на вимогах:
Ø пріоритет особистості учня;
Ø мотивація навчання;
Ø розвиток пізнавального інтересу до вивчення предмету;
Ø орієнтація на особистісні досягнення учнів;
Ø чітке визначення освітніх, виховних та розвивальних завдань уроку;
Ø раціональна єдність словесних, наочних  і практичних методів навчання;
Ø зв’язок із раніше набутим досвідом;
Ø формування вмінь самостійно здобувати знання;
Ø формування ключових та предметних компетентностей учня.
         Ідеями сучасної організації процесу навчання займалися вчені, педагоги: В.О.Сухомлинський, І.Г.Ткаченко, О.А.Захаренко, В.І.Деркач, О.Я.Савченко, І.Д.Бех, О.О.Хмура.
       Арабський письменник і філософ Сааді зазначив: учень, який вчиться без бажання, - це птах без крил. Сьогодні, на жаль, хімія не є модним предметом.                Та й в очах багатьох дітей можна побачити байдужість до навчання. Тому вчитель повинен  будувати навчальний процес таким чином, щоб учень отримував задоволення від процесу учіння. Формуванню стійкого інтересу до вивчення хімії, а отже, й формуванню  пізнавальної активності учнів  сприяє як зміст навчання, так і форми та методи організації навчання. Змістова та методична логіка уроку мають бути такими, щоб спонукати учнів до діяльності з метою здобуття знань, вироблення загально навчальних та спеціальних умінь,  розвитку загальнолюдських якостей.
     Навчання мусить бути захоплюючим, швидким і наповненим. Реалізуючи програмовий матеріал, визначений Державним стандартом, не достатньо просто ознайомити учнів з основними термінами, поняттями і хімічними явищами. Необхідно осучаснити зміст шкільної хімічної освіти, показати учню значення знань  із хімії в реальному житті. Для цього в зміст уроку вводжу ужиткове значення хімічних знань , глибоко розкриваю питання екології. Такий підхід до організації навчального процесу доводить учням необхідність вивчати хімію, а значить активізує їхню діяльність.Під час управління і організації навчально-творчої діяльності необхідно залучати  учнів до активного пізнання і постійного пошуку з опорою на співробітництво і співтворчість.
     З метою створення творчого мікросередовища, забезпечення розвитку особистості учня, підвищення рівня його навчально-творчої компетенції обираю методи, прийоми, форми і засоби навчання, які сприяють підвищенню пізнавальної діяльності і спонукають дітей до активного навчання.
        РЕАЛІЗАЦІЯ ПРОВІДНИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ІДЕЙ
    На своїх уроках  використовую наступні інноваційні технології ,  прийоми враховуючи вікові особливості дітей:

Ø інтерактивні технології;

Ø використання мультимедійних технологій;

Ø технологію проблемного навчання;

Ø ігрові технології навчання;

Ø технології перспективно-випереджального навчання;

Ø технології проектного навчання;

Ø інформаційно-комунікаційні технології

Ø дослідницька технологія
      Засоби реалізації новітніх технологій
Ø на уроках створюю навчальне середовище для формування та                     розвитку ключових компетентностей учнів;
Ø намагаюся створити на уроці "ситуацію успіху", щоб кожний учень повірив у себе. Навчаю учнів ставити перед собою мету й досягати певної перемоги. Щоб наблизитися до успіху, треба перетворити бажання на дію, бачити бажаний результат;
Ø організовую навчальну діяльність учнів із використанням інтерактивних методів навчання: "ажурна пилка ", "асоціативний кущ", "мікрофон", "робота в парах, "клубок" і тд;
Ø На початковому етапі вивчення хімії проводжу серію занять, на яких навчаю учнів: читати, працювати з підручником, допоміжною літературою та додатковою, знайомлю з хімічними реактивами, обладнанням, технікою безпеки, навчаю різним прийомам рішення задач, конспектування, складання тезисів, графіків, таблиць, схем, працювати з моделями, проводити хімічні досліди, бачити проблеми та шукати шляхи їх рішення.
Ø    практикую в своїй практиці ігрові прийоми  «У дитячому віці гра – це норма, і дитина повинна завжди гратися, навіть коли робить серйозну справу»(А.С.Макаренко).  Дидактичні ігри використовую переважно на уроках узагальнення знань, їх закріплення чи  вироблення практичних умінь і навичок. Ігрові ситуації  допомагають підвищити  емоційне сприйняття учнів, дозволяють уникнути перенавантаження, збуджують  думку дітей  та стимулюють їх творчу ініціативу. Ігрова модель навчання сприяє розвитку творчої уяви, формуванню  навичок співпраці; створює умови для вільного висловлювання учнями власної думки, визначення певної аргументованої позиції; надає можливість учневі самовизначитися. Перевагу надаю таким прийомам як  гра з кубиком,  «кольорова стрічка», «дерево знань», «хімічні перегони», «вилучи зайве», «хімічне доміно», «хімічне лото»,"сигнальні картки";
Ø  Наочні методи навчання допомагають  подавати інформацію з опорою на  малюнки, діаграми, графіки, схеми та таблиці. Використання готових схем або створення нових дають змогу спрямувати  діяльність учнів на пошук та встановлення логічних ланцюжків, виробляє уміння виділяти головне, віднаходити закономірності, співставляти, аналізувати, робити висновки. Методика використання наочних методів навчання дозволяє учням  самостійно заповнювати таблиці, використовуючи текст підручника,   слухаючи  розповідь учителя чи  застосовуючи власний досвід, який формується  на уроках хімії;   аналізувати інформаційну схему, запропоновану  вчителем та знаходити розв’язок поставленої проблеми.
Ø Сучасні інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) та медіаосвіта відіграють значну роль у формуванні ціннісних орієнтацій школярів.    Виділяю основні напрямки використання ІКТ та мультимедіа:
§  демонстрація під час пояснення нового матеріалу;
§  виконання віртуальних лабораторних та практичних робіт;
§  ПК як засіб самоосвіти;
§  перевірка та закріплення знань учнів.
ІКТ мають ряд переваг: забезпечується  доступ до інформації, підвищується ефективність та мотивація навчання, з’являються нові шляхи подання інформації, які полегшують її розуміння, роблять учнів більш впевненими та здатними вирішувати проблеми самотужки.
Ø використовувати тестову перевірку знань. Тестові завдання  в першу чергу спрямовані на те, щоб виявити досягнення і вади учнів  у навчальному  процесі.  За допомогою тестових завдань можна  встановити зворотній зв’язок між  учителем і учнем, змусити учнів старанно готуватися до уроку. Систематичне тренування учнів у розв’язанні тестових завдань сприяє мотивації навчання, покращує рівень успішності, стимулює самостійність школярів, підвищує інтерес  до вивчення  хімії.
Для того щоб навчити учнів виконувати тести будь-якого виду, практикую тестові завдання різних типів на різних етапах уроку. З метою  уникнення одноманітності  проводжу цю  роботу в різних формах. Серед тестів відкритої форми перевагу надаю роботі  з файлами, робота з пальцями долоні, тест-есе, розв’язанню кросвордів тощо.
Широко використовую тести закритої форми: «експрес-тест», «вірю – не вірю», перфокарти,  «слайд – шоу»;
Ø  задачі різних типів використовую на різних етапах комбінованого уроку з метою систематизації отриманих знань, розвитку логічного мислення, досягнення вправності при їх розв’язуванні. Для досягнення високої якості вміння розв’язувати задачі потрібно на кожному етапі навчання використовувати спеціально підібрані і складені завдання зі зростаючою важкістю, розраховані на роботу з різними групами учнів, включати навчаючі, тренувальні і контрольні розрахункові задачі у різноманітні.
Ø практикую творчі завдання для обдарованих дітей , що потребують особливої педагогічної уваги ;підбираю їм ускладненні завдання,задачі різних олімпіадних складностей; під час опрацювання програмового матеріалу залучаю до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань;

Ø використовую метод проектів,який формує інтерес до вивчення хімічної науки; сприяє розвитку творчих дослідницьких здібностей учнів;формує творчу особистість, здатну до самопізнання ,самовизначення; навчаю самостійно застосовувати й систематизувати набуті знання,створювати дослідні проекти. Проект " дослідження якості молока", "Хімія на допомогу споживачу. Яку сметану обрати?"
Ø залучаю учнів до позакласної роботи та гуртка " Юний хімік". Під час проведення предметного тижня хімії обов'язково включаю матеріали екологічного спрямування,які забезпечують всебічний розвиток екологічної компетентності.
   Усі використані мною технології направлені на пізнавальну і творчу діяльність учнів, вирішують головну задачу – формування людини з новим рівнем свідомості.
   В.О.Сухомлинський наголошував: «Учитель готується до найкращого уроку все своє життя», а професіоналізм учителя у школі складають: базові знання з предмету, володіння сучасними методиками, організаційні здібності, виховання поваги до свого предмета, прагнення до самовдосконалення, здатність бачити в учневі особистість. Стрижнем майстерності вчителя є його компетентність, яка не дозволяє йому працювати нижче відповідних стандартів та передбачає успішну здатність приводити у відповідність свою роботу з новими вимогами життя і суспільства.
         Результативність досвіду
     Успішне засвоєння кожним учнем навчального матеріалу, рівень сформованості його вмінь та навичок є показником результативності впровадження інноваційних технологій, показником ефективності творчої  співпраці вчителя та учнів. На мою думку, таким показником можна також вважати  результати учасників районних   олімпіад. Мої учні протягом кількох років показують гарні результати, та стають переможцями ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з хімії.
§  2011 -2012навчальний рік - 3 учні;
§  2012 -2013 навчальний рік - 4 учні;
§  2013 -2014 навчальний рік - 5 учнів;
§  2014 -2015 навчальний рік - 2 учні.
         Коли я заходжу до класу, то ставлю перед собою головну мету: розвивати  здібності учнів, дати дитині упевненість у тому, що вона  досягне успіху, навчити її вчитися, формувати уміння застосовувати набуті знання й отримувати насолоду від процесу учіння.



                                                  Література:
1. Буджак Т. Метод проектів як педагогічна технологія / Т. Буджак // Біологія і хімія в школі.2001 С. 3–4.
2. Корсакова О. К., Трубачова С. Е. До проблеми  змісту сучасної шкільної освіти / О. К. Корсакова, С. Е.Трубачова біологія і хімія в школі.2002. С. 8–11
3. Кукса Л. Використання методу проектів у вивченні хімії Л. Кукса  Хімія. Шкільний світ.2009. С. 2–4.
6. Роберт И. Сучасні інформаційні технології в утворенні: дидактичні проблеми; перспективи використання.- М: Школ-Пресс, 1994.-205с.
7. Непогодьєва А.А. Застосування комп'ютерних моделей і інформаційних технологій у процесі навчання хімії, Васьковска середня школа.
8. Малахоткина И.Е. – Інформаційні технології у викладанні природничих дисциплін, МОУСОШ №3 р.
9.В.І.Садкіна . Золота  педагогічна скарбниця. Харків 2009 с. 15 - 19

10.Сухомлинський В.О. Людина неповторна/ Сухомлинський В.О. Вибрані твори в 5-и томах /Василь Олександрович Сухомлинський. - Т.5. – К.: Рад. школа, 1977. – С.80-96.

11.Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: навчальний посібник / І.М.    Дичківська. – Київ: Академ видав, 2004. – 260 с.



Комментариев нет:

Отправить комментарий